Pages

Monday, September 19, 2011

Gout


Keradangan sendi berpunca daripada pemendapan urate salts di sendi-sendi.Pemendapan urate salts adalah berkaitan dengan paras asid urik yang tinggi dalam darah(hyperuricemia).
Faktor penyebab dan faktor risiko:
-Primary gout adalah dikaitkan dengan masalah genetik dalam metabolisma purine yang menyebabkan penghasilan yang berlebihan atau retensi asid urik.Penghasilan yang berlebihan ini akan menggalakkan pemendapan crystalline sodium urate dalam tisu lembut terutamanya pada sendi synovial dan menyebabkan satu respon inflamasi dan sakit sendi.
-Secondary gout berlaku semasa rawatan ubat-ubatan seperti cyclosporine dan furosemide.Ubat-ubat ini mengganggu penyingkiran urate.Juga diperolehii dari ganggguan-gangguan yang diperolehi seperti gangguan fungsi renal.
-Penggunaan ubat diuretic yang berpanjangan dan juga ubat-ubat lain yang akan menyebabkan hyperuricemia dan gout,Akibat kerosakan ginjal,kemampuan menyingkirkan asid urik berkurangan.Bila asid urik berkumpul dalam salur darah ia akan mendap pada tempat-tempat di mana pengaliran darah adalah kurang aktif seperti di tisu cartilaginous.Pengumpulan sodium urate ini dikenali sebagai tophi.
-Sering berlaku kepada lelaki pada peringkat umur pertengahan.Juga boleh berlaku kepada wanita postmenopausal serta penerima organ transplant.

No comments: