Pages

Wednesday, September 14, 2011

Thalassemia screening

Wah..hari ini aku gembira bercampur sedih.Gembira sbb rasa sgt bertuah dpt mengikuti Thalassemia screening secara percuma dan sedih sbb kptusannya bkn spt yg aku harapkan.

Hari ini aku selaku ketua terpaksa membantu kwn aku yg ditugaskan utk memberi ceramah pemakanan tentang bayi berumur 6-8 bulan.Kmi berlima bertungkus lumus utk membantu kwn sorang ni sbb kurang persediaan.Lepas ja masalah 2 selesai,Kmi diberi ceramah tentang Thalasemia dan diambil drh utk screening.Keputusannya sgt mengecewakan aku sbb Hb aku hanya 9.6 sj.Huh..sungguh tak ku sangka.Ini lah kali pertama aku memeriksa tahap Hb aku.Dengan keputusan sebegitu aku terpaksa mengambil drh sekali lg pd 28hb ni utk mengesahkan sama ada aku pembawa Thalasemia atau tidak.Oh Tuhan aku berharap aku tidak membawa penyakit itu.Setahu aku keturunan keluargaku tidak ada yang mengalami penyakit keturunan ini.Mungkin disebabkan pemakanan aku yang tidak seimbang menyebabkan Hb aku rendah.Disebabkan itu,aku di preskripsikan utk mngambil ubat Ferrous Fumarate sebiji sehari.Patutlah selama ini aku rasa cepat letih,rasa letih dan mengantuk saja.Aku sgt berharap keputusan ujian drh aku nti tidak akan memberikan mslah kepada aku.Aku bukan pembawa Thalasemia.Cuma mungkin pemakanan aku kurang seimbang

No comments: